وحيد نوروزي با تاکيد بر نقش نظارتي سازمان محيط زيست گفت: متاسفانه سازمان محيط زيست نقش اصلي خود را فراموش کرده و مديريت آلودگي هواي تهران را رها کرده است و عملاً با اين وضعيت نتيجه اي جز افزايش اين آلودگي انتظار نداريم.
مشاور محيط زيست شهرداري تهران وضعيت و شدت آلودگي هواي تهران را در ماههاي آينده بسيار شديد توصيف کرد و افزود: در ماههاي آينده آلودگي افزايش قابل توجهي خواهد داشت و اگر وضعيت مديريت هواي تهران به همين نحو ادامه پيدا کند در سالهاي آينده با وضعيت اسفباري مواجه خواهيم بود.
اين مقام مسئول در شهرداري تهران به برنامه جامع مديريت آلودگي هواي تهران اشاره و تاکيد کرد: برنامه کاهش آلودگي هوا در 9 محور قرار بود آلودگي هواي تهران را به حد استاندارد برساند و اگر اين 9 محور را جدا بررسي کنيم به پاسخ جدي خواهيم رسيد. صورت مسئله آلودگي هواي تهران معادله اي چند مجهولي و مبهم نيست بلکه معادله اي ساده و رياضي است که به سادگي قابل حل است.
اين متخصص محيط زيست و آلودگي هوا به نقش ارگانهاي مرتبط و مسئول در حل معضل آلودگي هوا اشاره کرد و گفت: وظايف همه براي حل اين مساله مشخص است و اگر کار خود را به درستي انجام دهند آلودگي هوا طبق برنامه قابل مهار است.
صورت مسئله آلودگي هواي تهران معادله اي چند مجهولي و مبهم نيست بلکه معادله اي است که به سادگي قابل حل است
مديرعامل ستاد مرکزي معاينه فني خودروهاي شهرداري تهران با تاکيد بر 9 محور مورد اشاره اضافه کرد: اگر اين محورها که شامل از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده، بهبود کيفيت سوخت، گسترش حمل و نقل عمومي، مديريت ترافيک، معاينه فني خودروها، استاندارد کردن خودروها، آموزش، پايش مستمر آلودگي هوا، کنترل آلاينده هاي صنايع، مي شوند رعايت شوند و هر ارگاني که مسئوليت دارد اين 9 محور را کنترل کنند آلودگي هواي تهران به سادگي رفع مي شود.
نوروزي برنامه 10 ساله کنترل لجام گسيخته آلودگي هواي تهران را برنامه اي از قبل طراحي شده دانست و افزود: 9 محور مشخص شده را کافي است يک ارگان بيطرف بررسي کند تا وضعيت آلودگي هوا و مسئوليت متوليان مشخص شود. گرچه قرار بود طي 10 سال از سال 79 تا 89 هواي تهران به کمترين ميزان آلودگي وابسته باشد با اين حال اين روند به خوبي پيش نرفت اين در حالي است که از سال 79 مشخص بود هر کسي چه مسئوليتي دارد.
اين مقام مسئول در شهرداري تهران به رها کردن وظيفه حاکميتي سازمان محيط زيست اشاره کرد و گفت: سازمان محيط زيست مسئوليت اجرايي ندارد و بايد نظارت کن اما آنقدر موضوع را رها کرده که هر وزارت خانه و ارگان و نهادي به خود اجازه مي دهد به هواي تهران تعرض کند و موجبات آلودگي زيست محيطي را فراهم آورد.
نورزي وارد شدن روزانه 1500 خودرو به سطح شهر تهران را معظلي جدي براي سلامت شهروندان و هواي تهران دانست و تاکيد کرد: اگر در سالهاي گذشته استاندارد سازي خودروها و سوخت را انجام نمي داديم الان وضعيت مرگ ومير شهروندان به شکلي خطرناکتري اتفاق مي افتاد و در صورتي روند رو به افزايش آلاينده ها در تهران کنترل نشود بايد منتظر فاجعه اي انساني بود.
اين سخنان در حالي مطرح مي شود که انتشار اين گونه اخبار در جامعه باعث بروز نگراني وکاهش امنيت رواني شهروندان خواهد شد اما خبرگزاري مهر وابسته به سازمان تبليغات اسلامي همچنان به انتشتر اين گونه اخبار اقدام مي کند.
100
انتهای پیام/